@MastersThesis{Oliveira:2012:EsÓtMa,
author = "Oliveira, Thais Carneiro",
title = "Estrat{\'e}gias {\'o}timas para manobras orbitais utilizando
propuls{\~a}o cont{\'{\i}}nua",
school = "Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais",
year = "2012",
address = "S{\~a}o Jos{\'e} dos Campos",
month = "2012-02-28",
keywords = "otimiza{\c{c}}{\~a}o, mec{\^a}nica orbital, manobras orbitais
{\'o}timas, optimization, orbital mechanics, optimal orbital
maneuvers.",
abstract = "Na maioria das miss{\~o}es de ve{\'{\i}}culos espaciais ou
sat{\'e}lites {\'e} necess{\'a}ria a realiza{\c{c}}{\~a}o de
manobras orbitais. As manobras podem ter v{\'a}rias finalidades,
como a transfer{\^e}ncia de um ve{\'{\i}}culo espacial para a
{\'o}rbita final planejada para a miss{\~a}o, ou
realiza{\c{c}}{\~a}o de um encontro ou intercepta{\c{c}}{\~a}o
de um outro ve{\'{\i}}culo, ou ajuste na {\'o}rbita devido aos
deslocamentos sofridos em fun{\c{c}}{\~a}o de
perturba{\c{c}}{\~o}es externas atuantes no ve{\'{\i}}culo
espacial. {\'E} essencial minimizar o consumo de
combust{\'{\i}}vel, pois assim um maior n{\'u}mero de manobras
pode ser realizado e, dessa forma, pode-se prolongar a vida
{\'u}til do sat{\'e}lite. H{\'a} diversos trabalhos de
minimiza{\c{c}}{\~a}o de combust{\'{\i}}vel aplicados a
manobras {\'o}timas em ve{\'{\i}}culos espaciais. Nesse
contexto, essa disserta{\c{c}}{\~a}o tem o objetivo de encontrar
trajet{\'o}rias {\'o}timas para ve{\'{\i}}culos que utilizam
um sistema de propuls{\~a}o n{\~a}o impulsiva. As
contribui{\c{c}}{\~o}es pretendidas s{\~a}o: 1) desenvolvimento
de um software capaz de efetuar o c{\'a}lculo das manobras
{\'o}timas com propulsores de empuxo cont{\'{\i}}nuo em um
ambiente de computa{\c{c}}{\~a}o atual, que possa ser expandido
para considerar diversos tipos de miss{\~o}es; 2) implementar a
possibilidade da considera{\c{c}}{\~a}o de v{\'{\i}}nculos
reais no c{\'a}lculo das manobras {\'o}timas, tais como
limita{\c{c}}{\~a}o de dire{\c{c}}{\~a}o de
aplica{\c{c}}{\~a}o do empuxo e/ou regi{\~o}es orbitais aonde
n{\~a}o sejam permitidas o uso de propuls{\~a}o; 3)
simula{\c{c}}{\~a}o de situa{\c{c}}{\~o}es reais para
valida{\c{c}}{\~a}o dos algoritmos implementados. ABSTRACT: It
is necessary to perform orbital maneuvers in most of the missions
involving space vehicles. The maneuvers may have several purposes,
such as the transfer of a spacecraft to its final orbit, the
interception of another vehicle or adjustment of the orbit due to
shifts in its orbit caused by external forces. It is essential to
minimize the fuel consumption, because, in this way, a greater
number of maneuvers can be performed, and thus the life of the
satellite can be extended. There are several papers and studies
which aim the fuel minimization in maneuvers performed by space
vehicles. In this context, this master thesis aims to find optimal
trajectories for vehicles that use a non-impulsive propulsion. The
contributions sought are: 1) the development of a software capable
of performing the calculation of optimal maneuvers with continuous
thrust on a modern computing environment, which can fit different
types of missions; 2) the implementation of a realistic system
with constraints, for example, the possibility to consider the
limitation of the thrust direction or areas where the thrust is
not allowed; 3) the simulation of real situations for validation
of the algorithm implemented.",
committee = "Moraes, Rodolpho Vilhena de (presidente) and Almeida Prado,
Antonio Fernando Bertachini de (orientador) and Rocco, Evandro
Marconi (orientador) and Gomes, Vivian Martins and Carvalho,
Francisco das Chagas",
copyholder = "SID/SCD",
englishtitle = "Optimal strategies for orbital maneuvers through continuous
thrust",
language = "pt",
pages = "149",
ibi = "8JMKD3MGP7W/3B7GASP",
url = "http://urlib.net/ibi/8JMKD3MGP7W/3B7GASP",
targetfile = "publicacao.pdf",
urlaccessdate = "17 maio 2024"
}