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1. Identity statement
Reference TypeConference Paper (Conference Proceedings)
Sitemtc-m16c.sid.inpe.br
Holder Codeisadg {BR SPINPE} ibi 8JMKD3MGPCW/3DT298S
Identifier8JMKD3MGP8W/3674NSS
Repositorysid.inpe.br/mtc-m18@80/2009/10.05.17.19   (restricted access)
Last Update2009:10.05.17.21.05 (UTC) administrator
Metadata Repositorysid.inpe.br/mtc-m18@80/2009/10.05.17.19.36
Metadata Last Update2021:02.10.19.01.32 (UTC) administrator
Secondary KeyINPE--PRE/
Citation KeyGevaerdFreiLong:2006:SiNuEm
TitleSimulação numérica da emissão e do transporte de biomassa queimada durante o incêndio de Roraima em 1998
FormatCD-ROM
Year2006
Access Date2024, Apr. 28
Secondary TypePRE CN
Number of Files1
Size257 KiB
2. Context
Author1 Gevaerd, Rodrigo
2 Freitas, Saulo Ribeiro
3 Longo, Karla
Group1
2 DMD-INPE-MCT-BR
3 DGE-INPE-MCT-BR
Affiliation1 Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas, Universidade de São Paulo
2 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais/INPE
3 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais/INPE
Author e-Mail Address1 rodrigo@master.iag.usp.br
2 saulo.freitas@cptec.inpe.br
3 karla.longo@cptec.inpe.br
e-Mail Addressdeicy@cptec.inpe.br
Conference NameCongresso Brasileiro de Meteorologia, 14.
Conference LocationFlorianópolis - SC
Date27/11 a 01/12/2006
Book TitleAnais
Tertiary TypeArtigo
OrganizationSBMET
History (UTC)2009-10-05 17:21:06 :: deicy -> administrator ::
2021-02-10 19:01:32 :: administrator -> simone :: 2006
3. Content and structure
Is the master or a copy?is the master
Content Stagecompleted
Transferable1
Content TypeExternal Contribution
Keywordstransporte atmosférico
gases-traço
convecção
AbstractEste trabalho analisa o transporte atmosférico de monóxido de carbono liberado por queima de biomassa, enfatizando o papel de sistemas convectivos profundos na redistribuição tridimensional da pluma de gás. A metodologia envolve a utilização de simulação numérica com o modelo atmosférico acoplado CATT-BRAMS (Coupled Aerosol and Tracer Transport model to the Brazilian developments on the Regional Atmospheric Modeling System), que utiliza o formalismo Euleriano para prognóstico da concentração de gases-traço. Neste método, a equação de conservação de massa de CO é resolvida paralelamente às equações do modelo atmosférico. A emissão de gases-traço produzidos durante o processo de queima de biomassa é parametrizada e introduzida no modelo. A estimativa de área queimada diariamente é obtida através da normalização da área total queimada no período em função dos valores de Aerosol Index (TOMS). Uma parametrização de cúmulos com tratamento estatístico é utilizada para reprodução realista dos sistemas convectivos que atuaram no domínio espacial de estudo. Os resultados obtidos pelo modelo são comparados e validados com dados coletados durante a campanha LBA-CLAIRE-98. Fica evidente o papel da convecção profunda no transporte dos poluentes para a alta troposfera e a adequação dos modelos numéricos, capazes de reproduzir com realismo os mecanismos envolvidos. ABSTRACT. The atmospheric transport of carbon monoxide from the biomass burning was studied focusing on the role of deep convective systems on the 3D redistribution using the Eulerian approach for CO mixing ratio determination. The simulation was carried out using CATT-BRAMS (Coupled Aerosol and Tracer Transport model to the Brazilian developments on the Regional Atmospheric Modeling System). In this method, the mass conservation equation for CO is solved in-line with the atmospheric model equations. Source emissions of trace gases associated with biomass burning activities were parameterized and introduced in the model. The daily burned area estimate was obtained through a normalization of the total burned area using TOMS Aerosol Index. A convective parameterization with training capability was used in order to improve the representation of the involving deep convective systems in the model. Model results were compared and validated with observational data collected during the LBA-CLAIRE-98 campaign. The numerical simulation was able to reproduce the observed CO profile and could explain the main transport mechanisms involved.
AreaMET
Arrangement 1urlib.net > BDMCI > Fonds > Produção anterior à 2021 > DIDGE > Simulação numérica da...
Arrangement 2urlib.net > BDMCI > Fonds > Produção anterior à 2021 > DIDMD > Simulação numérica da...
doc Directory Contentaccess
source Directory Contentthere are no files
agreement Directory Contentthere are no files
4. Conditions of access and use
Languagept
Target Filesimulacao numerica.pdf
User Groupadministrator
deicy
Visibilityshown
Read Permissiondeny from all and allow from 150.163
5. Allied materials
Mirror Repositorysid.inpe.br/mtc-m18@80/2008/03.17.15.17.24
Next Higher Units8JMKD3MGPCW/3EU29DP
8JMKD3MGPCW/43SKC35
Host Collectionsid.inpe.br/mtc-m18@80/2008/03.17.15.17
6. Notes
Empty Fieldsarchivingpolicy archivist callnumber copyholder copyright creatorhistory descriptionlevel dissemination documentstage doi edition editor isbn issn label lineage mark nextedition notes numberofvolumes orcid pages parameterlist parentrepositories previousedition previouslowerunit progress project publisher publisheraddress readergroup resumeid rightsholder schedulinginformation secondarydate secondarymark serieseditor session shorttitle sponsor subject tertiarymark type url versiontype volume
7. Description control
e-Mail (login)simone
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